Nasiona chia. Tajemny sekret dobrej sylwetki i zdrowia Azteków

Nasiona chia. Tajemny sekret dobrej sylwetki i zdrowia Azteków

Prawdopodobnie, jako pierwsi dobrodziejstwa płynące z nasion chia docenili Aztekowie i Majowie, którzy uprawiali szałwię hiszpańską na terenach Ameryki Środkowej. W języku Majów „chia” oznacza siłę. Wojownikom nasiona te miały dodawać energii i wytrzymałości podczas podbojów. W Europie wciąż są mało znane. Szansą na ich zaistnienie może okazać się jednak moda na zdrową żywność.

Mimo że wartość energetyczna tych małych, ciemnych nasionek jest ogromna (100 g to ponad 400 kcal) to są to zdrowe kalorie, a duża zawartość błonnika przyczynia się do utrzymania szczupłej sylwetki. Dodatkowo nasiona chia mają zdolność zatrzymywania wody, dzięki czemu uczucie sytości utrzymuje się znacznie dłużej.

Ale to nie jedyne zalety nasion chia. Obecność zdrowych kwasów tłuszczowych omega 3 ma zbawienny wpływ na układ krążenia. Pozwalają utrzymać bezpieczny poziom cholesterolu i tym samym zmniejszają ryzyko miażdżycy czy choroby niedokrwiennej serca. Dodatkowo korzystnie wpływają na działanie układu nerwowego i w pewnym stopniu hamują procesy towarzyszące starzeniu się skóry.

Obok cennych kwasów i błonnika nasiona chia są doskonałym źródłem białka, wapnia, magnezu i potasu, dlatego zaleca się je sportowcom oraz wegetarianom czy weganom. Nasiona chia zawierają także cenny fosfor, żelazo i witaminy z grupy B oraz witaminy E. Obfitują w przeciwutleniacze takie jak flawonoidy flawonoidy, kwercetynę, kwas chlorogenowy, kwas kawowy. Mogą być również bezpiecznie spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu, ponieważ nie zawierają tego szkodliwego dla chorych białka. Nasiona chia zawierają dodatkowo tzw. fitoestrogeny, czyli rodzaj hormonów roślinnych. Dlatego w pewnym stopniu mogą złagodzić objawy menopauzy.

Jak to się je? Ze względu na neutralny smak nasiona chia mogą być dodawane niemal do wszystkiego. Optymalna dzienna dawka to 2 łyżki dla dorosłego i 1 łyżka dla dziecka. Po zalaniu wodą lub innym płynem nasiona wydzielają charakterystyczną galaretkę. Dlatego mogą z powodzeniem być stosowane jako zamiennik jajek w diecie wegańskiej oraz do zagęszczania sosów. Ze zmielonych nasion można przyrządzić budyń, pudding lub kisiel. Można je dodawać do musli, jogurtów, zup, sałatek, chleba, ciasta lub naleśników.

Nasiona Chia w naszym sklepie>>

Marta Marakchi