Ksylitol. Cukier na zdrowe zęby i szczupłą sylwetkę

Ksylitol. Cukier na zdrowe zęby i szczupłą sylwetkę

Ksylitol (cukier brzozowy) wytwarzany jest z kory fińskiej brzozy. Wygląda i smakuje jak zwykły cukier (pozostawia jedynie lekko miętowy posmak), ale ma znacznie mniejszy indeks glikemiczny i o niemal połowę mniej kalorii. To tzw. alkohol cukrowy. Z tego powodu zaleca się go osobom walczącym z nadmiarem kilogramów oraz z cukrzycą. Nie podnosi poziomu glukozy, a insulina niezbędna w procesie rozkładu cukrów, w tym przypadku odgrywa bardzo niewielką rolę.

Obecny jest w niektórych owocach. Znaleźć go można w truskawkach , malinach, śliwkach, jagodach oraz gruszkach. Występuje również w kolbach kukurydzy i grzybach. Doskonale sprawdza się nie tylko jako naturalny słodzik do herbaty czy kawy, ale jako zamiennik tradycyjnego cukru.

Co ciekawe, ksylitol ma zbawienny wpływ na układ kostny i pozwala zwiększyć dawkę przyswajanego przez organizm wapnia, co ma to szczególne znaczenie dla osób ze zdiagnozowaną osteoporozą.

Badania opublikowane w "Journal of American Dental Association" wskazują, że ksylitol może również uchronić zęby przed próchnicą - przywraca prawidłowe ph śliny i hamuje rozwój Streptococcus mutans - bakterii powodujących próchnicę , które żywią się glukozą ze zjadanego przez nas pożywienia, ale nie mogą pożywiać się ksylitolem. Zastępując cukier ksylitolem redukujemy dostępna pożywkę dla szkodliwych bakterii. Ksylitol zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego, co jest dobre dla zębów. Zwiększa produkcję śliny (ślina zawiera wapń i fosforany, które odżywiają i pomagają w remineralizacji zębów). Zmniejsza kwasowość śliny, co prowadzi do mniejszej degradacji szkliwa zębów. Doskonale sprawdza się w przypadku różnego typu chorób bakteryjnych (Candida oraz Helicobacter pylori) i tych wywołanych przez drożdżaki.

Zastępując ksylitolem zwykły cukier nie musimy rezygnować z walorów smakowych, nawet jeśli chorujemy na cukrzycę. Wprawdzie znacznie ogranicza on udział insuliny w procesie rozkładu, to mimo wszystko nie należy z nim przesadzać. To zdrowszy, ale wciąż cukier. Umiar jest tu kluczem. Zbyt duże stężenie ksylitolu w organizmie może prowadzić do zatrzymania gazów w jelitach czy biegunek.

Marta Marakchi